Het nieuws is vast niet aan je voorbij gegaan. De afgelopen maanden werden veel producten een stuk duurder.
Na jaren waarin de prijzen nauwelijks stegen, gaat de inflatie nu door het dak. Ook bij HYSCON merken we dat. Onze leveranciers voelden zich de afgelopen maanden al genoodzaakt om hun prijzen te verhogen door gestegen kosten. Dat betekent dat wij helaas niet achter kunnen blijven. Van veel van onze hygiëneproducten hebben daarom we de prijzen moeten verhogen. We vertellen hier graag wat de redenen voor die prijsaanpassing zijn.
Belangrijkste redenen voor de prijsstijgingen
De prijsstijgingen van de afgelopen maanden zijn toe te schrijven aan 3 ontwikkelingen op de (wereld)markt. Hieronder lichten we ze nader voor je toe:
1. De kosten voor brandstof en energie
De kosten voor brandstof gingen de afgelopen maanden door het dak. Niet eerder betaalden we bij de pomp meer dan 2 euro voor een liter benzine. Dat is iets waar onze leveranciers en wij zelf natuurlijk ook mee te maken hebben. Onze leveranciers zijn meer transportkosten kwijt om hun producten aan ons te leveren. En wij zijn op onze beurt weer meer transportkosten kwijt om onze producten bij jou te leveren.
Daarnaast hebben we te maken met de hogere kosten voor energie en gas, waar consumenten momenteel ook veel last van hebben. Veel van de hygiëneartikelen die we leveren maken producenten met toepassing van warmte. Dan gaat het onder meer om papier, schoonmaakmiddelen en artikelen van plastic. En denk ook aan het wassen van katoenen rollen en schoonloopmatten. Het kost meer om deze producten in deze tijd te produceren en dus gaan de inkoopprijzen van deze producten voor ons ook omhoog.
2. De schaarste aan grondstoffen
Momenteel zijn veel grondstoffen voor de productie van hygiëneartikelen erg schaars. Er is wereldwijd meer vraag, de productie loopt achter door de coronacrisis, er is een tekort aan containers voor vervoer en een tekort aan productiecapaciteit en vakmensen. Dat heeft zijn invloed op verschillende hygiëneartikelen. Zo is er een tekort aan plastic voor dispensers en verpakkingen, en aan chemie voor schoonmaakmiddelen en zeep. Ook karton voor verpakkingen en papierpulp voor handdoek- en toiletpapier is schaars. En doordat al deze grondstoffen lastig te krijgen zijn en er een tekort ontstaat aan producten, gaat ook de prijs omhoog.
3. De coronapandemie
Tijdens de pandemie produceerden fabrikanten weinig door het ontbreken van de vraag, immers de horeca, scholen en ook veel andere organisaties waren gesloten. Daarnaast gingen zowel in Europa als in Azië fabrieken en bedrijven dicht door coronabesmettingen onder werknemers of lockdownmaatregelen. Daardoor zijn er momenteel weinig voorraden. En dat is nog niet het enige probleem. Er zijn ook te weinig containers voor het transport van artikelen vanuit Azië naar Europa. Dat komt omdat er vanuit Azië vooral wordt geëxporteerd en er weinig export vanuit Europa naar Azië gaat.
Invloed op verschillende producten
De afgelopen maanden voerden meerdere van onze leveranciers een prijsaanpassing door. Dat heeft invloed op verschillende van onze hygiëneproducten. Ook wij kunnen niet anders dan onze prijzen verhogen. Wil je weten voor welke producten jij straks meer moet betalen? Raadpleeg dan de tabel hieronder. Daarin zetten we de prijsverhoging per merk en leverancier op een rijtje. Een handig overzicht om te ontdekken wat je na de prijsaanpassing voor de hygiëneproducten van HYSCON betaalt.
Prijsaanpassing naar boven is nooit leuk nieuws
Een prijsaanpassing naar boven is natuurlijk nooit leuk nieuws. Toch hopen we op je begrip voor de omstandigheden waar we momenteel mee te maken hebben. De producenten van onze hygiëneproducten rekenen hogere prijzen, waardoor ook wij niet anders kunnen dan onze prijzen verhogen.
Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten over de huidige ontwikkelingen? Neem dan gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.
(0031) 010-7531144 Zuid-Holland (0031) 020-8950525 Noord-Holland (0032) 03/7474710 België
Wij zijn telefonisch bereikbaar van 8.00 tot 18.30 op maandag tot en met vrijdag.
Aangekondigde verhogingen
Per | Met | EN | Per | Met | Cumulatief | |||
Essity – Tork | 1 februari 2022 | 5-7% | ||||||
Wepa-Papier | 1 december 2021 | 5-7% | ||||||
Satino | 1 januari 2022 | 2,5% | ||||||
DEB-SC Johnson | 1 januari 2022 | 11% | ||||||
ETOL | 1 januari 2022 | 4% | ||||||
MTS Euro Products B.V. | 1 oktober 2021 | 6,5% | 1 januari 2022 | 9,5% | 16,62% | |||
Kimberly Clark | 1 december 2021 | 3-5% | ||||||
PDB | 1 oktober 2021 | 6% | 1 januari 2022 | 9% | 15,55% | |||
Betra | 1 januari 2022 | 2-19% | ||||||
Piazza BVBA | 1 september 2021 | 6% | 1 januari 2022 | 4-9% | 10-16% | |||
Rubbermaid | 1 januari 2022 | 3-7% | ||||||
Diversey | 1 oktober 2021 | 5,4% | ||||||
Mondo Spechim | 1 januari 2022 | 2% | ||||||
Greenspeed | 1 januari 2022 | 3-16% | ||||||
Vileda | 1 januari 2022 | 2% | ||||||
HYPROM | 1 november 2021 | 5% | ||||||
PVI Gaanderen | 1 oktober 2021 | 5% |
Heinenoord
Sikkel 16-C
3274 KK
Katwijk
Blekerstraat 3
2222 AN
Vragen?
Laat je bericht achter in onderstaand formulier.
[wsdesk_support display=form_only fields=field_XB61,request_email,field_CM94,request_title,request_description]